Monday, August 31, 2009

Hobi dan Minat Ku

Basikal Tua Jepun












Dari Sebuah Rangka Besi Yang Telah Usang Menjadi Sebuah Motor Classic KesayanganKu

Untuk menjadikannya sebuah motor yang berfungsi semula sememangnya memerlukan perbelanjaan yang agak tinggi. Disebabkan minat yang teramat sangat, aku membuatnya secara beransur-ansur dan aku telah membelanjakan wang sebanyak hampir mencecah RM5,000 tapi aku berpuas hati dengan penampilannya sekarang. Kalau dah minat, dengan apa jua cara sekalipun mesti kita mampu memilikinya! InsyaAllah.















Hitam Putih Seorang Yang Bergelar Photographer



Seni Fotografi menarik minat aku. sesuatu yang mulanya tidak terfikir dari hobi menjadi minat dan akhirnya terpikat dan terikat. Ia bukan lah lakaran yang dilentuk liuk di atas kertas putih menjadi lukisan. Ianya satu cabang seni kalau diamati hasil-hasilnya dapat menzahirkan dalam bentuk gambar yang berwarna dan hitam putih seperti pemandangan alam semulajadi, penceritaan dalam gambar keriangan dsb. Sekeping gambar boleh menceritakan sesuatu kejadian dan mengabadikan kenangan.

Aku merangkak, bertatih, berdiri seterusnya belari, kini aku bangga dengan kata hati ku kerana memilih bidang ini. Modalnya boleh tahan juga……aku berusaha bak kata perpatah “ berdiri diatas kaki sendiri”, belajar dan berlajar……aku juga pernah menjadi part time photographer di sebuah Syarikat Kodak Express di Bidor satu ketika dulu. Masa terluang memberikan aku ruang untuk mendapatkan duit lebih. Dikesempatan ini aku dalami ilmu fotografi. Kelebihan yang ada pada aku, aku guna sebaik mungkin. Bukan senang untuk dapat bekerja dibawah bumbung kaum lain ini. Job pertama aku adalah mengambil gambar perkahwinan orang melayu. Tidak dinafikan disebabkan Adat dan budaya lah menjadi penyebab utama mereka tidak dapat menzahirkan foto-foto yang menarik dalam sesebuah majlis perkahwinan orang melayu. Aku diberi kesempatan untuk menunjukkan kemahiranku dan dalam masa yang sama kita sebagai orang melayu sudah tentu tahu adat dan budaya kita.

Bermula dari situ, aku semakin dikenali dan ramai yang memberi perangsang serta sokongan. Ada yang memberi sedikit ruang untuk mengembangkan seni ini sehinggalah kemajlis-majlis VVIP,. Pendorong utama dari dulu hingga sekarang ada lah isteri ku yang tercinta, buat isteri ku terima kasih sayang….. kerana kau memahami minat dan seni suami mu ini. Aku tidak jemu mencari dan mencari ilmu fotofgafi ini. Kementerian Belia dan Sukan negeri Perak juga memberi ruang untuk aku mendalami ilmu fotografi selama 3 sesi. Iaitu tiga tahun berturut-turut, Hasilnya shoot aku lebih menyerlah. Aku beruntung dapat berguru dengan seorang jurugambar Profesional, yang pernah bergelar Jurugambar Terbaik Malaysia satu ketika dulu iaitu En.Adnan. Jasa mu dan tunjuk ajarmu tidak akan aku lupakan. Dikesempatan yang lain, melalui Jabatan aku juga telah terpilih mengikuti kursus di Cosmopoint. Kursus dalaman dan luaran juga aku terpilih.

Banyak sudah aku hasilkan gambar-gambar hingga berkesempatan mengambil gambar-gambar diluar Negara kerana minat ku dan isteri adalah melancung. Alhamdulillah tuhan memberi kami rezeki melihat ciptaanNYA. Disamping melancung aku bawa balik gambar dalam bentuk penceritaan untuk dikongsikan buat sesiapa sahaja yang meminatinya. Sekiranya ada kelapangan akan aku masukkan ke laman blog ini.” Apa guna keris ditangan kalau tidak pandai bermain”.

Dalam masa yang sama, aku bergabung dengan butik-butik pengantin dan memberi khidmat jurugambar kepada mereka-mereka yang memerlukannya. Bagi sesiapa yang berminat, boleh lah menghubungi aku melalui blog atau email. Banyak pakej-pakej yang menarik dengan harga yang berpatutan yang aku berikan. Akan aku paparkan gambar-gambar yang telah aku ambil buat tatapan.

Bukan sekadar kawasan Bidor aku bergerak malah majlis-majlis keraian jabatan kerajaan juga tidak terkecuali untuk mendapatkan perkhidmatan ku. Semoga darah seni fotografi yang mengalir dari bapa saudara ku yang dulunya bekas wartawan Utusan Malaysia tahun 6oan, En.Zakry b. Abdul Rahman iaitu Ayah Alang yang tercinta berkembang dan terus berkembang dalam jiwa ini. Alfatihah! Buatnya! Amin…….

Camera & Lense Yang Mampu Ku Miliki


Barang Antik Menjadi Minat Ku


C70 Royal Classic

Honda C70 Sebuah motor tua yang semakin hari semakin dilupakan. Aku sememangnya berjiwa klasik, asyik sungguh jiwa ku melihat kuda kelabu buatan Jepun ini. Hendak memiliki kelas-kelas terdahulu,mungkin aku tergulung dalam gulungan yang terlambat.

Serata tempat aku kunjungi, akhirnya terdapat sebuah rangka C70 terbiar dibelakang sebuah rumah kampong. Setelah berunding dengan pemiliknya, rangka yang berkarat itu dapat aku miliki juga. Aku beruntung kerana pemiliknya masih memiliki geran motor tersebut. Dengan bermurah hati geran tersebut diserahkan kepada aku ,seperti kata perpatah orang melayu “Orang mengantuk disorongkan bantal”. Aku menunjukkan kreativiti megilhamkan kenderaan C70 Royal Classic, satu nama yang dapat aku abadikan buat seribu kenangan.

Aku berkongsi pendapat dengan rakan kedai motor aku Mr. Ah Wan. Enjin dileraikan dan di krom satu persatu. Berbulan kami merancang dan memperbaikinya, akhirnya motor menjelma sudah. Di sini juga aku menyeru peminat-peminat motor klasik, kenanglah jasa Mr.Honda yang pernah menawan orang lama kita satu ketika dulu. Aku berbangga memilikinya…bersantai di hujung minggu bersama C70 Royal Classic milikku!


Basikal Tua Jepun

Basikal Tua Seribu Kenangan

Basikal tuan satu-satunya kenderaan masa lalu yang begitu klasik. Aku amat asyik dan terharu melihat gulungan tua yang masih memilikinya, mengayuh dengan santai mundar-mandir di keliling Pekan dan Bandar. Dibelakangnya berpelantar besar satu ketika dulu digunakan mengangkut padi, susu getah, sekerap, durian dsb. Berlocheng nyaring berlampukan minyak tanah. Aku terpukau sekiranya kenderaan ini berada dihadapan ku. Paling aku suka melihat kanak-kanak yang duduk dengan bersilang kaki kemas di pelantar yang besar itu. Berbanding zaman sekarang, kita tidak dapat lagi melihat kanak-kanak memboncheng basikal bersama bapanya. Aku dapat rasakan, kasih sayang seorang ayah kepada anaknya atau datuk dengan cucunya lebih akrab apabila mereka memboncheng basikal ini bersama-sama, jauh berbanding dengan sekarang yang masing-masing tidak lagi membawa anak-anak mereka berbasikal kerana semuanya telah memiliki kenderaan. Dalam masa yang sama, berbasikal juga satu senaman yang baik untuk kesihatan. Zaman telah berubah tapi basikal tua tetap menjadi idaman orang yang seperti aku.

Aku jadi tidak menentu untuk memiliki kenderaan ini dan ianya amat menyusuk sanubari ku ketika melihat ianya lebih dekat lagi. Aku dapat menjiwainya, perasaan ku sebak jika melihat kelusuhan basikal tua entahlah kenapa hati ku begitu terusik. Habis halaman basikal tua ku jejaki, masih ada yang sayang rupanya.. Bak kata perpatah “Sayang-sayang buah kepayang, ditelan pahit,dibuagg sayang”. Taniah kepada persatuan basikal tua seMalaysia.Aku amat menghargai matlamat persatuan tersebut, generasi kini seharusnya tidak melupai kenderaan ini. Dizaman kemerdekaan kita lihat betapa girangnya pemilik basikal tua kesana kemari bebas dalam ertikata aman dan damai. Sesungguhnya untuk memilikinya barang antik ini amat payah. Banyak tempat ku kunjungi meraih sempati untuk memilikinya. Mereka tidak mahu menjualnya kerana ada yang mahu dijadikan kenangan keluarga. Aku angkur dengan kehendak mereka. Jangan biarkan basikal tua ditelan zaman…………………

Aku sememangnya dikenali ramai dan dizaman persekolahan aku dulu terdiri daripada berbilang kaum. Salah seorang rakan sekelas aku dulu iaitu Mr.Liew yang berkerja di Jepun selalu menghubungi aku jika beliau balik ke Malaysia dan kami tidak melepaskan peluang berjumpa, lebih-lebih lagi beliau berniaga compartment kereta lusuh yang dibawah terus dari Jepun ke Malaysia. Tempat terkenalnya perniagaan beliau di Ipoh adalah di Jalan Bendahara. Dikesempatan ini aku memintanya mencarikan aku sebuah basikal tua buatan Jepun. Disebabkan aku tidak dapat memperolehi basikal tua disini, akhirnya beliau telah bersusah payah membawanya kesini untuk aku. Beliau memberi semangat dan sokongan padu buat aku untuk memilikinya dan meyambung usia basikal tua ini. Sememangnya tidak ramai yang mempunya jiwa kelasik ini. Pengajarannya yang dapat aku huraikan, “Muda tidak selamanya, tua bukan di minta”. Sayangi lah khazanah lama ini,semuga generasi kita seterusnya dapat melihat dan menghargai Basikal Tua. Di laman blog “Tempurung Emas” ini kita boleh kongsi bersama paparannya. Akhirnya basikal tua Jepun menjadi milikku!

1 comment:

  1. motor tu klu bagi saya wat mungkin x sampai 5k
    rasa nye.. tp yg basikal jepun tuu saya minat gak
    lain macam sikit barang dia

    ReplyDelete