Monday, August 31, 2009

Menjejaki Pusara Syeikh Abdul Ghani

Tanah perkuburan Islam Bidor pula ku jejaki untuk mengenal pasti dimanakah kubur Allahyarham Syeikh Abdul Ghani. Diatas kesudian seorang bilal dan pembina kubur yang aku kenal seangkatan dengan allahyaram ayah ku, kami berinterasi sesama kami. Adalah amat meyedihkan kerana Kubur Allahyarham Tok Syeikh Abdul Ghani tidak dijagai dengan baik. Kesahihannya kubur tersebut telah ditunjukan oleh cucu beliau yang sememangnya rakan kepada bilal tersebut satu ketika dulu yang telah pun meninggal dunia baru-baru ini. Mengikut cerita bilal tersebut ramai pelajar-pelajar yang membuat kajian sejarah bertanya kepadanya dimanakah pusara tokoh yang disegani ini satu ketika dulu. Beliau sering membantu dengan ikhlas.
Saya menjadi tertanya-tanya kenapakah pihak-pihak berkenaan tidak mengambil berat atau mengambil sedikit keperihatinan terhadap sejarah silam ini agar dapat dikenang oleh generasi -generasi anak Bidor akan datang, bak kata perpatah” Kelip-kelip kusangka api, kalau api mana dapurnya, Hilang ghaib kusangka mati, kalau mati mana kuburnya?" .

Kubur-Kubur Lama

Tanah perkuburan Islam Bidor adalah setua usia pekan Bidor ini dan aku dapati di setengah-setengah batu nesan disini dapat kita lihat tarikh lahir orang-orang asal sekitar tahun 1908 ,1920 serta tertera nama klasik orang dulu-dulu seperti Kuntum, Melur, Seri, Andak, Alang Demak dsb. Sememangnya bertaburan batu-batu nesan daripada batu sungai dan tidak bernama sebagaimana kubur tedahulu dan juga kubur Tok Syeikh Abdul Ghani, yang mana mengikut ceritanya ditanda dengan batu sungai juga. Masa ditelan zaman maka sedikit sedutan ditempat pesemadian ini dapat saya paparkan di blog ini. Walau apa sekali pun perumpamaan melayu dilupa jangan "Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama." Tok Syeikh Abdul Ghani jasamu tetap dikenang! Alfatihah.......Amin!

1 comment:

  1. Assalammualaikum tuan

    siapa Tok Syeikh Abdul Ghani tersebut? tak cerita pun.

    ReplyDelete