Thursday, May 13, 2010

LONDON EYE

Akhirnya kami menjejakkan kaki ke Kota London yang tidak pernah termimpi walaupun dimasa kecil menjadi impian untuk kesana. Kini impian menjadi kenyataan. Alhamdulillah dengan rezeki yang tuhan beri.




Nampak tak bangunan Big Ben?






Sebelum menaiki London eye kami menonton 4D London Eye lebih kurang 1/2 jam. Pada hari tersebut orang ramai sangat maklumlah rupanya di Europe sekarang tengah cuti sekolah. Beratur yang amat panjang untuk menaiki London Eye. Kami masuk kedalam tube london eye bersama sekumpulan pelajar dari Spain. Riuh rendah dia org kat dlm tu tapi semuanya sporting. Tengok la gelagat dia mereka.


Beli tiket on one day pass - GBP5.60. Boleh naik tube sampai muntah janji tahu nak pergi kemana2 tempat yang kita nak tuju. Kena pandai baca peta tube..pening juga dibuatnya tapi kena rajin bertanya dan orang kat sana pun baik2 juga dan senang membantu.

Kami tidak mahu membuang masa kerana masa kami di London amat singkat. Setelah mandi dan makan kami pun keluar menaiki Tube ke Big Ben dan London Eye. Tempat ini berdekatan sahaja. Big Ben tengah renovation so tak berapa menarik untuk bergambar. Hari hujan dan London digenangi air. Nasib baik hujan tak berapa lebat jadi kami redah aje.
Setelah sejam menaiki flight dari Edinburgh kami pun sampai di London. Setelah Check Out kami pun beredar untuk mengambil National Express ke kota London. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 1/2 jam. Tiket Bas kami beli online dengan harga GPB17 return. Kami sampai di Victoria St dan dari sana kami berjalan ke Ivy House Hotel. Agak blur juga mencari tempat tersebut tetapi kami terjumpa seorang lelaki filipina yang baik hati menunjukkan kami jalan kesana. Dia telah bermastautin di London lebih kurang 17 tahun. Ivy House mempunyai beberapa block bangunan dan kami diberi bangunan selang 2 block dari Ivy House iaitu Annexe House. Biliknya kecil sahaja dan kurang selesa kerana bilik kami betul2 berhadapan dengan railway st jadi keretapi yg lalu lalang menganggu kami. Walau apa pun kebaikan tempat ini adalah berdekatan dengan Victoria St jadi memudahkan kami bergerak kemana2 juga.

No comments:

Post a Comment